Öğretmen ve Eğitim Dergisi     

 
Abonelik
Anketler
Editörden
Film Kulübü
Güncel Yazılar
Haberler
İktibas
İletişim
İyi Örnekler
Karikatür
Profesyonel Gelişme
Röportajlar
Tüm Sayılar
Ünlemler
Web Siteleri
Yazar Öğretmenler
Yazarlar
Yazı Gönder
Yorum Yaz
- EDİTÖRDEN

11. Sayı- Editörden

Öğretmenin de Yenisi (mi) Makbuldür? Öğretmenler Günü’nde bir emektar öğretmenle tanıştım. Devlet okullarında 25 yıl görev yaptıktan sonra
   
- Sosyal Ağlarda Bize Katılın
Öncü Eğitimciler Facebook SayfasıÖncü Eğitimciler Twitter SayfasıGoogle Grupları
 Vural GÜNDÜZ- BİLİNÇLİ İNTERNET KULLANIMI
(Bu yazı 795 kez görüntülendi.)
 

 

BİLİNÇLİ İNTERNET KULLANIMI

İnternet halk arasında, ‘haber takibi, mesajlaşma, ucuz olduğu için sesli ve görüntülü görüşme, dosya aktarma, kolay bilgiye ulaşma yolu, bir konu hakkında bilgi toplamak için tarama yapma’ gibi konularda kullanılmaktadır.

Bilgisayar ve internet, artık günlük hayatımızın vazgeçilmez bir parçası oldu. Bilgi alış verişi, bilginin serbestçe dolaşım ve paylaşımı en üst düzeye ulaştı. İş hayatında etkin bir kullanım sahasına sahip internet, neredeyse bütün evlere girmiş durumda.

İnternet yoluyla bilimsel gelişmeler çok yakından takip edilmekte, önemli bilgilere hemen ulaşılabilmekte, insanlar istedikleri hemen hemen herkesle çok rahat bir şekilde haberleşebilmekte, alış veriş yapabilmekte ve günlük birçok işi rahatlıkla yerine getirebilmektedir.

İnternet teknolojisi günümüzde adeta olağanüstü bir buluştur. Artık bilgisayar ve internet insanlık için ciddi bir ihtiyaç haline gelmiştir. İnternet kullanımının giderek artması, sınırsız, denetimsiz ve yasaksız her türlü bilgiye veya kişilere erişim kolaylığı, çok olumlu gelişmelerin yanında bazı olumsuz neticelerin doğmasına da sebep olabilmektedir. Bilgisayar oyunları ve internet gezintileri, çocukları ve gençleri sosyal hayattan giderek uzaklaştırmaktadır. Bu nedenle kültürel özelliklerimiz dikkate alınarak, internet kullanımını doğru bir alana çekmek zorundayız. İnternet bağımlılığından kurtarmak, ancak çocuklarımızın ve gençlerimizin interneti doğru ve bilinçli bir şekilde kullanmaları ile mümkündür.

Şunu çok iyi anlamalıyız ki, ‘internet bağımlılığı’ bir hastalıktır ve mutlaka tedavi edilme ihtiyacı vardır. ‘İnternet bağımlılığı’ birçok uzmanın ortak görüşü olarak, ‘bilgisayar başında, internete bağlı olarak, gereğinden fazla zaman geçirme problemi’ şeklinde tanımlanmıştır.

Çoğu ebeveyn, çocuklarının interneti ev ödevleri veya araştırma için kullanmadığını fark etmiştir. Bunun yerine, çocuklar arkadaşlarıyla anlık ileti gönderip alarak, çevrimiçi oyunlar oynayarak veya sohbet odalarında yabancılarla konuşarak zaman geçirmeye başladıkları görülmektedir. İnternet bağlantılı bilgisayarları olan çocuklar ve gençlerin ne yaptıkları da denetim altında olamıyor. Burada ailenin çocuklarıyla yakın ilişki içinde olması ve anne-babaların da bilgisayar kullanımını bilmesi büyük önem taşımaktadır. Çünkü en iyi denetimin ailede gerçekleşeceği bir gerçektir. Çocuklarına doğru kuralları öğretmek, başta anne-babaların görevidir.

Özellikle internet sebebiyle derslerden uzaklaşan, hatta sınıfta kalan öğrencilerin, en önemli eğitim yıllarında ‘oyunla’ kaybedilen zamanın, edinilen kötü alışkanlıkların, uygun olmayan bilgi ve görüntülerin, aile fertlerinin ekran karşısına geçerek birbirinden kopmalarının, internet üzerinden geliştirilen fakat hemen hepsi hüsranla biten sahte arkadaşlıkların, yaygınlaşan kumar alışkanlığının, okulda veya mesaide geçirilmesi gereken zamanların gereksiz konuşmalar ve yazışmalarla boşa geçirilmesinin önüne geçilmelidir.

Birçoğumuz, çocuklarımızın meramını iyi ifade edemediğinden, açık ve net iletişim kuramadığından yakınırız. Çocuklarımıza bir soru sorduğumuzda, onlardan kısa bir cevap alır veya çok bildik bir cevap duyarız. Bunun ortaya çıkışında, bilgisayar karşısında geçirilen zamanın önemli bir etkisi vardır.

İnternetin içeriğinin çok büyük bir bölümü faydasızdır. Hatta internetin, çocukların gelişiminde önemli bir yeri olan dil kabiliyetinin ve tarih şuurunun gelişmesinde olumsuz bir etkisinin olduğu da araştırmalar neticesi ortaya konmuş bir gerçektir.

İnternet, bilim insanlarına çalıştıkları konularda daha geniş kütüphanelere ulaşma imkânı veren, öğretmenlere derslerini anlatırken yardımcı olan, öğrencilere ödevlerini hazırlarken bilgiye daha kısa sürede ulaşmalarını sağlayan ve onların öğretmenleriyle iletişimini kolaylaştıran bir aracıdır. Kötü yönde kullanılması ile de öğrencilerin ve bazı bilim insanlarının akademik çalıntılar yapmalarına yardımcı olan bir araç durumuna gelebilmektedir.

Üzücü olan durum, ülkemizde anne-baba ve eğitimcilerin bu tehlikenin tam olarak farkında olmamaları dolayısıyla gerekli tedbirleri yeterli ölçüde alamamalarıdır. İnternetten vazgeçmek, çocuklarımıza yasak koymak bir çözüm olamayacağına göre, internetteki muhtevayı süzen, faydalı bilgiye izin verirken zararlı olanı engelleyen filtre programları kullanmak gerek. Böylece çocuklarımızın internetin iyi, güzel ve doğru olan muhtevasına yönelmelerini sağlamış oluruz. İnternetin olumsuz etkilerini en aza indirmek için kamuoyu ve ebeveynler bilinçlendirilmelidir. İnternetin yararlı bir iletişim aracı halinde kullanılması için özellikle eğitim kurumlarında bu konular yeniden gözden geçirilmelidir.

O kadar bilgi sağanağında doğru bilgiye ulaşmak çok zorlaştı. Çocuklar ve gençler iyi ve faydalı siteleri ziyaret etmek isteseler bile bu konuda gerçek bir kılavuz bulmak gerekir. Bu da okullarda seçmeli olan ‘Medya Okuryazarlığı’ dersinin mecburi dersler içerisine alınması etkili olacaktır.

İnternet ve bilgisayar, yerinde ve uygun olarak kullanıldığı takdirde faydalı, yoksa çok zararlı olabilmektedir. Hayat, internetten ve bilgisayardan ibaret değildir. İnsan olmanın gerektirdiği pek çok sorumluluk ve görevlerimiz vardır. Bu sorumluluklarımıza hizmet ettiği oranda interneti ve bilgisayarı kullanmalıyız.

Ülkemizde interneti kullanımı, yetişkinler ve özellikle çocuklar arasında hızla yaygınlaşırken güvenliği olmayan bir ağın, çocuklarımızı istenmeyen yönlere itmemesi için, zaman kaybetmeden gerekli yasal düzenlemelerin yapılması gerekmektedir.

Kısacası, çocuğun sağlıklı ve dengeli gelişimini engelleyecek ve yozlaşmasına yol açacak bilgi ve malzeme, internete erişen bir çocuk için bir tıklama uzaklığındadır.

(Bu yazı 795 kez görüntülendi.) 2015-04-18
 
Sayfaya Yorum Ekle
Adınız  E-posta
Yorumunuz
 
 
   
 
İstanbul - İbrahim Hakan KARATAŞ E-posta: ihkaratas@gmail.com
www.materyal.org.trwww.oncuegitimciler.org.tr www.egitimakademisi.org.tr