Öğretmen ve Eğitim Dergisi     

 
Abonelik
Anketler
Editörden
Film Kulübü
Güncel Yazılar
Haberler
İktibas
İletişim
İyi Örnekler
Karikatür
Profesyonel Gelişme
Röportajlar
Tüm Sayılar
Ünlemler
Web Siteleri
Yazar Öğretmenler
Yazarlar
Yazı Gönder
Yorum Yaz
- EDİTÖRDEN

11. Sayı- Editörden

Öğretmenin de Yenisi (mi) Makbuldür? Öğretmenler Günü’nde bir emektar öğretmenle tanıştım. Devlet okullarında 25 yıl görev yaptıktan sonra
   
- Sosyal Ağlarda Bize Katılın
Öncü Eğitimciler Facebook SayfasıÖncü Eğitimciler Twitter SayfasıGoogle Grupları
 M. Zeki SAKA- BİR ÖZEL OKUL PARODİSİ
(Bu yazı 783 kez görüntülendi.)
 

 

BİR ÖZEL OKUL PARODİSİ

            İnsan eylemi niyetten azade değildir. Her davranış kendi uhdesinde belli bir niyeti taşır. İnsan eyleminin niyet bağlamı çoğu kere dışarıdan mütalaaya açık değilse de eylemi, eylem olmaklığın zahiresinde analiz edebilmek, en azından gözlemleyebilmek imkân nispetindedir. Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz atasözü bunu anlatıyor olsa gerek. Niyete ilişkin bir noktaya, “niyet kaymasına” da temas etmek gerekmektedir. Yani niyetlerin anlam ve muhteva itibari ile değişebiliyor olduğunu, geçen zamanla mukayyet yine davranışın neticelerine bakarak anlayabiliyoruz. Bu vesile ile zülfiyare dokunmak pahasına da olsa niyetlerin nasıl değişebilir olduğunu kendi kişisel gözlemlerime referansla aktarmaya çalıştım. Yaptığım gözlemler mesleki deneyimimin çeperinde şekillendikleri için ziyadesi ile kişiseldirler. Fakat bütün kişisellik vurgusuna rağmen insan eylemi ve niyetlerindeki ortak noktaların varlığını da biliyoruz. Bu anlamda yazdıklarımın özellikle özel okul deneyimi olan meslektaşlar için tanıdık geleceğini umuyorum.

Çocuklarınızı özel okula gönderin. Çünkü:

1) Özel okulların geneli tam gün eğitim öğretim yaparlar. Bu tam gün eğitim üç aşağı beş yukarı bir mesai saatine eşittir. Dolayısıyla tam gün eğitim öğretim veren bir özel okula çocuğunuzu verdiğiniz takdirde –özellikle eşler çalışıyorsa- bakıcı parası vermek durumunda kalmazsınız. Böylece maliyet düşürmüş ve aile ekonomisine gizil bir katkı sağlamış olursunuz.

2) İyi özel okullar prestijli yerlerdir. Var olan imajınızı geliştirilebilir ya da değişmesine katkı sağlayabilir. Özel okulda çocuk okutmak kimilerine göre bir yere kadar fedakârlıktır fakat bir yerden sonra emin olun havalı bir şeydir.

3) Özel okullar çocuğunuzu Allah ne verdiyse kıyas edebileceğiniz imkânlar sunar. Zira çok az özel okul dışında Anadolu’ daki hemen hiçbir okul sadece akademik başarısı yüksek çocuklara eğitim öğretim vermezler. Akademik başarısızlığına rağmen farklı nedenlerden ötürü özel okullarda eğitim gören çok çocuk vardır. Dolayısı ile çocuğunuzda olmasını istediğiniz ne kadar vasıf varsa özel okul ortamında size onların yokluğunu hatırlatacak çocuklar vardır.

4)Özel okullar size müthiş bir haklılık duygusu yaşatırlar. Kendinizi bir anda her şeyi yapmaya değilse bile istemeye muktedir görürsünüz.

5) Özel okullar, okulla ilgili yaşayacağınız her çatışma ya da ihtilaf durumunda sizi onaylayabilirler. Siz bir yerden sonra her söylediğinizin doğru olduğunu zannedebilirsiniz. Zira özel okul iletişimi tek taraflıdır, siz söylersiniz onlar, sizi onaylamak üzere dinlerler.

6) Özel okullarda yanlış anlaşılmazsınız. Herkes sizi doğru anlar. Mesela bir ihtilaf durumunda diliniz sürçer de “ben müşteriyim” derseniz düzeltmeye çalışmanıza gerek yoktur. Müsterih olun herkes sizin müşteri kelimenizi veli olarak anlamıştır.  

7) Özel okullar size çocuğunuzun tek ve biricik olduğunu hissettirir. Zaten öyledir de. Bir farkla ki özel okulda siz, çocuğunuzun dünya için bir şans ve hatta umut olduğunu da hissedersiniz.

8) Özel okulda kıyasıya eleştirebileceğiniz öğretmenler ve uygulamalar bulursunuz. Bir yerden sonra mesele çocuk menfaati olmaktan çıkıp sizin kendi beklentileriniz olsa da değişmez. Zira aile bir bütündür.

9) Özel okullara kolay blöf yaparsınız, “çocuğumu okuldan alırım” ya da “sizi şikâyet edeceğim” dediğiniz de neticelerini hemen görürsünüz.

10) Eğitim, din, ekonomi ve sağlığın hemen herkes tarafından rahatlıkla konuşulduğu bir memlekette, özel okulda özellikle eğitime ilişkin fikirlerinizi paylaşabilir, entelektüel kapasitenizi sergileyebilirsiniz. Eğitim durumunuz ya da mesleğiniz buna mani değildir. Siz en az bir eğitimci kadar bu mevzuları rahatlıkla konuşabilirsiniz.

11) Özel okullarda kelimelerin anlam geçişkenliği yüksektir. Mesela;

Top oynamaktan başka derdi olmayan çocuk, spora düşkündür.

Ukala ve saygısız çocuk aslında müthiş özgüvenlidir.

Sınıf disiplini bozan bir çocuk esasında sadece özgür ruhludur.

Ödev yapmayan bir çocuk sorumsuz değil özyeterliği yüksektir. Yani. Yani çocuğunuz muhakkak iyi bir şeydir.

12) Özel okulda çocuğunuzu kolay onara edersiniz. Dizi izlemek uğruna yüzüne bakmadığınız çocuğunuzu okulda ziyaret edip arkadaşları yanında sarılmak, öpmek ve göstere göstere harçlık vermek çocuk için gayet onur vericidir. Böylece hem çocuğunuzun motivasyonunu artırmış olursunuz hem de çocuğunuza vermiş olduğunuz değeri cümle âleme yeniden göstermiş olursunuz.

13)Özel okullar cipsi, kolayı, makarnayı, mayonez ketçap ikilisini, pizzayı ve haşlanmış mısırı çocuklara yediremezler. Bu gıdalar sağlığa zararlıdır, kaldı ki sizlerin evine de hiç girmiyordur. Bu nedenle özel okulda çocuklar sabahları ceviz içi, rafadan yumurta ve süt, öğle yemeğinde portakallı enginar, brokoli salata ve diyet yoğurt yerler. Teneffüslerde de mevsime göre papatya, ıhlamur ya da ekinezya çayı içerler.

14) Özel okulda her çocuk sayısal zekâdır ve hepsi doktor olacaktır.

15) Özel okulda her çocuk öğrenir. Zaten öğrenemeyen çocuk yoktur öğretemeyen sistem vardır. Sizin çocuğunuz zaten her şeyi iyi öğreniyordur da bu okulda hızı düşmüştür. Haklısınız özel okullar hızlı olmayı da vaat ederler.

16) Özel okul sizin için yeri geldiğinde harika mazeret imkânı sunar. Sizinle sürekli iletişimde olmayı isteyen okul yüz yüze iletişimi de önemseyecektir. Canınız her sıkıldığında okuldaki bir mesele yüzünden ya da çocuğunuzun durumunu görüşmek için iş yerinizden izin alıp mesainizin bir kısmını okulda değerlendirebilirsiniz.

17) Çocuğunuzu özel okula göndermekle çocuğunuzla iletişimde averaj elde edersiniz. Öyle ki yeri geldiğinde “ben senin için ne fedakârlıklara katlanıyorum” diyerek yaptığınızı yüzüne vurabilir, bazen de “bak derslerinde başarılı olmazsan seni okuldan alırım devlet okuluna gönderirim” diyerek tehdit edebilirsiniz.

18) Özel okullar, tek boyutlu ölçümlere ve sık yapılan sınavlara ilişkin var olan bütün bilimsel bulgulara ve pedagojik ilkelere rağmen çocuğunuzu ha bire deneme sınavlarına sokarak bir mucizeye imza atarlar. Dahası deneme sınavlarında çocuğunuzun bir türlü yakalayamadığı istikrarı da izah edecek bir yığın argümanları vardır.

……………………………….

 

             Özel okul bağlamında mesele ettiğim şey, veli ve öğrenci bağlamında sunulan hizmetin esasında sahip olduğu manadan nasıl uzaklaşabildiğini ve neticede bu değişimin algı, niyet ve beklentilerde ne gibi bir hüviyete kavuştuğunu göstermeye çalışmaktır. En kestirme ifade ile özel okul tamlamasındaki “özel” nitelemesinin kişisel algıda neye tekabül edebildiğini göstermeye çalıştım. Bunu yaparken sosyal bilimsel teknik bir ifade ile “içerden gözlem” yaptığımı belirtmeliyim. Temel yaklaşımım yukarıda ifade edilenlerle uyumlu olarak davranışın kendisine odaklanmak oldu. Yani neticeye, davranışın bizzat kendisine baktım. Zira sebeplere odaklanmak, bir yerden sonra niyet okuma gibi ziyadesi ile ucu açık bir eyleme dönüşme riski ile maluldür. Üslupta görülen hafif ironi realitenin doğasına mündemiç olan ironi gereğidir. Son tahlilde, her sözün istisnasının olduğunu, en temeldeki gayemin de var olan bir duruma dikkat çekmek olduğunu belirtmem gerekiyor.

                                                                                                                            M. ZEKİ SAKA

                                                                                                        SELÇUKYA EĞİTİM & DANIŞMANLIK

                                                                                                                             KIŞ / 2013

                                                                                                                              KONYA

(Bu yazı 783 kez görüntülendi.) 2015-05-16
 
Sayfaya Yorum Ekle
Adınız  E-posta
Yorumunuz
 
 
   
 
İstanbul - İbrahim Hakan KARATAŞ E-posta: ihkaratas@gmail.com
www.materyal.org.trwww.oncuegitimciler.org.tr www.egitimakademisi.org.tr